Sofie JokinenSini Majuri
FLUX22.04 - 11.05.2023
FLUX
22.4. – 11.5.2023 | Galleria G12
Näyttely FLUX koostuu Sofie Jokisen valokuvateoksista ja Sini Majurin lasiveistoksista.
Sofie Jokinen
Flower Play ja Meanders of Time – valokuvia
Ympärillämme kaikki virtaa, eikä mikään pysy muuttumattomana tai ikuisesti paikoillaan. Jokinen kuvaa Flower Play -sarjassaan kukkien elämää aina kukintovaiheesta kuihtumiseen. Jokainen teos on kuvattu useamman kuvauskerran aikana ja toteutettu yhdistelemällä digitaalisia negatiiveja toisiinsa. Kuvissa staattinen, paikallaan pysyvä kamera tallentaa kukkien liikkeet samaan kuvaan.
Meanders of Time -sarjan luontomaisemat taas on toteutettu kuvaamalla vaellusreittien varrelta sekä veneestä mutkittelevaa jokea pitkin. Tässäkin on käytetty samaa metodia ja yhdistelty useampaa matkan aikana otettua kuvaa keskenään. Jokisen Kolimaisemat toimivat vähän samaan tapaan kuin tietyntyyppinen tarkoituksella väärinkirjoitettu teksti, jonka mieli kääntää huomaamatta ymmärrettäväksi. Kuvaa nopeasti katsoessa tajuaa heti, että siinä on jotain outoa. Mutta mieli kääntää sen kuitenkin tunnistettavaksi kansallismaisemaksi. Teokset ovat kuin kollektiivisen kuvamuistimme sulatusuuni.
”Valokuva antaa mahdollisuuden nähdä asiat muuten mahdottomasta näkökulmasta. Kamera on minulle väline maalata; kukkien liikkeet sekä vaihtuvat värit, valot ja varjot kuin pensselin vedoksia. Minua kiehtoo seurata kukkien koko elinkaarta. Kukat ovat mielestäni jollain karulla tavalla kauneimmillaan juuri kuihtuessaan. Haluan samalla poiketa perinteisestä tavasta esittää kukka- asetelmia. Tunnelman luomisessa tärkeässä roolissa on valaisu ja käytän siinä myös erivärisiä valoja.” – Sofie Jokinen, 2023
Sofie Jokinen on Turun taideakatemiasta vuonna 2012 valmistunut valokuvataiteilija, jonka luontoa ja aikaa käsitteleviä teoksia on ollut esillä useissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä Helsingissä ja muualla Suomessa.
Näyttelyä ovat tukeneet Svenska kulturfonden ja Taiteen edistämiskeskus Taike.
swe.
Allting omkring oss är i rörelse och ingenting förblir oföränderligt. I serien Flower Play har Sofie Jokinen fotograferat blommor ända från att de är i knopp tills att de vissnar. Var och ett av verken består av fotografier som tagits vid flera olika tidpunkter under denna process. Efteråt har Jokinen sammanställt de digitala negativen med varandra. Den statiska orörliga kameran registrerar på så vis blomstringen och vissnandet till en och samma bild.
”Genom fotografiet kan man se saker ur ett perspektiv som är omöjligt för blotta ögat. Med kameran som verktyg vill jag försöka måla de skiftande färgerna, ljuset och skuggorna samt blommornas rörelser. Jag fascineras av att undersöka och följa med blommornas hela livscykel. På något kargt vis är blommorna som vackrast just när de börjar vissna. Samtidigt vill jag avvika från det traditionella sättet att representera stilleben med blommor. Belysningen är en viktig del i skapandet av stämningen och jag använder mig även av ljussättning i olika granna färger.” – Sofie Jokinen, 2023
I serien Meanders of Times har Jokinen däremot fotograferat längs med vandringsrutter i Koli och längs med floder. Även här har hon använt sig av en metod där hon kombinerat ett flertal fotografier tagna under färdens lopp. Koli- landskapen fungerar lite på samma sätt som en avsiktligt felskriven text som betraktaren omedvetet svänger om till begriplig. Vid ett första ögonblick, inser man att det är någonting konstigt med bilden. Sinnet förvandlar dock intrycket till det bekanta nationallandskapet och verken kunde liknas vid en smältugn med våra kollektiva bildminnen.
Jokinen behandlar också i sitt arbete den fototeoretiska frågan om fotografiets position som ett sanningsenligt bevismaterial och en avspeglare av naturen. Har fotografiet beviskraft och vad sker då stunden för fotograferandet inte längre utgörs av en specifik tidpunkt utan av flera transparenta tidsplan.
Sofie Jokinen är en Helsingfors-baserad fotokonstnär och hon har utexaminerats från Åbo konstakademi 2012. Hennes verk som utforskar naturen och tiden har utställts på flera privat- och grupputställningar i Helsingfors och i Finland.
Sini Majuri
Antimatter – lasiveistoksia
”Lapsena minulla oli tähtiä silmissä. Ne tulivat varkain ja pakottivat polvilleen. Kuin joku olisi puhkonut reikiä todellisuuteen, jossa en ollut syönyt päiviin. Näkemäni tähdet olivat kauniita, vaikka tiesin, ettei niitä ollut olemassa. Kodin kynnyksen keskellä oli painauma. Siitä oli kävelty vuosisatoja. Kevyt askel toisensa jälkeen.
Antimatter-teossarja tulkitsee sitä, kuinka koti on enemmän kuin pelkkä rakennus, jossa asumme. Se on turvapaikka, joka manifestoi sisäistä maailmaamme: keitä olemme ja haluaisimme olla. Se kasvaa ja muuntuu. Vaikka voimme rakentaa kotejamme heijastamaan tiettyä kuvaa tai ideaalia, siellä on huoneita, joiden näkeminen vaatii luottamusta. Teoskokonaisuus sukeltaa todellisuuden aineettomiin tasoihin. Lasi on sekä hauras että vahva, läpinäkyvä ja heijastava – metafora mielen monikerroksisuudelle. Antimatter-sarja esittelee sekä valoisia että synkkiä näkökulmia kodin olemukseen.” – Sini Majuri, 2023
Lasitaiteilija Sini Majuri yhdistää lasia teknologiaan, keinoälyyn ja robotiikkaan. Hänen teokset sekoittavat klassisia käsityöperinteitä, kuten lasia ja pronssia tekoälyyn kysyen, voiko teknologia avata uusia luovuuden syvyyksiä – vai johtaako se lopulta aitouden ja sielun menettämiseen? Majuri on palkittu useilla palkinnoilla, kuten kultaisella A’Design Awardilla Italiassa – johon hänet on myös kutsuttu neljä kertaa tuomariston jäseneksi. Majurin veistoksia löytyy arvostetuista Berengo Studion, Corning museum of Glassin ja Museo Del Vetron kokoelmista. Hänen veistoksensa ovat olleet esillä yli 80 näyttelyssä New Yorkissa, Tokiossa, New Mexicossa, Torontossa, Venetsiassa ja Hong kongissa.
Lisätietoja: Galleria G12 | Annankatu 16, 00120 Helsinki | +358 44 7177177 | info@galleria12.fi
eng.
”In this twisted era of War and insecurity, artists have a responsibility in capturing the nature of the time. I believe that Art is programmed deep into human heredity. As a glass artist I see craftsmanship; creating by hands, as a vital part of my art. We have originally shaped our security, construction, innovation and creation with our hands. Therefore art has always been connected deeply in humanity. Art opens when it interacts. It is a form of communication that has retained the character of mystery throughout time. It’s a universal language. The language of beauty and spirituality. Even dangerous language. And it must be dangerous, because it always reveals our true essence.
Glass is an expressive material that reaches the invisible layers of existence. As a contrast to its sensuality, glass is one of the key technologies that have shaped the modern World. It allowed us to discover the microscopic World as well as the distance of Space. It has magic and primordiality. History. Unknown. My sculptures often reflect how our own perspective affects how we see each other. It’s always blurred by the time and culture. There are always hidden layers in us all.” – Sini Majuri, 2023
Helsinki based glass artist Sini Majuri (Master of Arts) is awarded with multiple design awards, such as Golden A’Design Award from Italy – where she has also been invited three times as the Grand Jury member. Majuri combines glass with technology, AI and robotics. Her glass sculptures have appeared in over 80 exhibitions in New York, Tokyo, New Mexico, Toronto, Venice and Hong Kong. Majuri often combines glass with 3D design and comic strip influenced expression. Her art has been featured in various international publications, for example in magazines such as Designboom, Elle and Urban Glass.
Hae taiteilijaa, teoksen nimeä tai avainsanaa